Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 26 mei 2017

De gezonde kleur van tomaten

Bron van het antioxidant lycopeen

Amper calorieën, bomvol antioxidanten en vitamines: de tomaat is de ideale vrucht. Lekker als verantwoord tussendoortje, maar ook in salades, soepen en sauzen. Wat maakt tomaten zo gezond?

De tomaat is een vrucht die behoort tot de nachtschadefamilie, net als de aubergine en de aardappel. Hoewel je tomaatjes zo kunt eten als een stukje fruit, worden ze in de keuken als groente beschouwd. Ze bevatten allerlei gezonde stoffen, zoals lycopeen, vitamine C, carotenen, een aantal B-vitamines en de mineralen kalium, fosfor en magnesium.

Er bestaan vele soorten en maten. De gewone ronde Hollandse tomaat, kleine kers- oftewel cherrytomaatjes, en de grote, stevige vleestomaten die je goed kunt uithollen. Nog voller van smaak zijn tomaten die aan een tros verkocht worden en de langwerpigere pomodori- of pruimtomaten. Daarnaast bestaan er tomatensoorten in diverse kleuren: wit, geel, oranje, groen, bruin en zelfs gestreept.

Antioxidant lycopeen

Rode tomaten krijgen hun kleur door een helderrode kleurstof, lycopeen. Deze stof zit van nature ook in andere rode vruchten, zoals watermeloen, en het wordt wel in producten verwerkt om ze een rood kleurtje te geven. Toegevoegde lycopeen staat als E-nummer E160d op etiketten vermeld.

Tomaatjes danken niet alleen hun blozende uiterlijk aan lycopeen, maar ook een van hun gezonde eigenschappen. Lycopeen werkt namelijk als antioxidant in je lichaam. Antioxidanten voorkomen schade in je lichaamscellen die ontstaat door oxidatie en helpen zo op de lange termijn tegen kanker en hart- en vaatziekten.

Uit onderzoek is gebleken dat lycopeen beschermt tegen prostaatkanker. Ook zouden tomaten dankzij hun lycopeen de huid behoeden voor verbranding en veroudering als gevolg van zonlicht. Bewerkte tomaten, zoals in tomatensoep en -sap, bevatten het hoogste lycopeengehalte. Ketchup zit ook vol lycopeen, maar helaas zit daar ook veel suiker in.

Giftig tomatine

Onrijpe, bittere tomaten bevatten van nature een stof die in grote hoeveelheden giftig is, namelijk tomatine. Niet iedereen is er even gevoelig voor, maar te veel tomatine kan koorts, slaperigheid, lusteloosheid, buikpijn, diarree, overgeven, zwakheid en depressies veroorzaken. Tomatine verdwijnt vanzelf tijdens het rijpen van de tomaat.

Niet in de koelkast

Tomaten liggen het hele jaar door in de winkel. Ze moeten een gave schil hebben, stevig aanvoelen en een beetje meegeven als je er lichtjes op drukt. Bewaar ze liefst bij 12-16 graden Celsius of bij kamertemperatuur, zodat ze kunnen narijpen. In de koelkast krijgen ze eerder rotte plekjes en gaat de smaak hard achteruit. Geblancheerde tomaatjes kun je een jaar bewaren in de vriezer.

Bereiden

Zo uit het vuistje zijn tomaten een fris tussendoortje dat goed is voor je lijn. In 100 gram tomaat zitten maar 20 kilocalorieën. Rauw zijn ze ook lekker in gemengde salades. Of combineer ze met plakjes  mozzarella en basilicum, besprenkeld met olijfolie, voor een salade caprese. Je kunt tomaten ook even bakken, grillen, vullen met bijvoorbeeld gehakt of kaas of er soep van maken.

Ontvellen

Wil je geen velletjes in je tomatensoep of -saus, dan kun je ze het beste voor de bereiding ontvellen. Snijd daarvoor de tomaten aan de onderkant kruislings een stukje in. Houd ze vervolgens met een vork heel kort in een pan met kokend water. Gaat het vel een beetje rimpelen, laat de tomaten dan 'schrikken' onder de koude kraan. Nu haal je het velletje gemakkelijk verder los.

Eventueel kun je de tomaten vervolgens halveren en ook de zaadjes en het sap eruit knijpen, zodat je geen zaadjes in je saus of soep terugvindt en deze bovendien minder waterig wordt.

​Recepten

Bron(nen):

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Lezeres (niet gecontroleerd) op do, 04/21/2016 - 11:52

Ik bewaar de tomaten wel altijd in de koelkast en heb daar nooit problemen mee gehad. Deed ik dat niet, dan waren ze buiten de koelkast veel sneller verrot. Je moet ze dan zo snel opeten. Ze rijpen veel sneller. Ik koop altijd tomaten die hard zijn en dan komen ze lekker eetbaar uit de koelkast.

Door Christa (niet gecontroleerd) op do, 09/04/2014 - 22:05

Het is niet waar dat tomaten in de koelkast eerder rotte plekken krijgen. In de koelkast gaat het rijpen juist veel langzamer waardoor de tomaat veel langer goed blijft en veel langer bewaard kan worden. Ik spreek als ervaringsdeskundige!

Door will (niet gecontroleerd) op do, 09/04/2014 - 20:25

Ik doe altijd plakjes tomaat op brood. Soms gecombineerd met kaas.
Heerlijk. Doe er altijd vloeibare zoetstof op i.p.v. suiker.

Door mgottmers (niet gecontroleerd) op do, 03/13/2014 - 11:42

wij hebben wel gelezen dat tomaten heel positief voor het menselijk lichaam is en veel er toe bijdraagt tot een opbouwende ondersteuning zoo als U boven aangeeft ......... Maar we hebben ook gelezen in het verleden dat tomaten niet zoo positief zijn voor reuma personen KLOPT DAT ????