dinsdag, 15 oktober 2019

Sport en migraine: een goede combinatie?

Sporten kan migraine verlichten of zelfs voorkomen

Ben je migrainepatiënt en houd je van sporten? Je moet er dan waarschijnlijk niet aan denken om tijdens een aanval te sporten, maar het is wel belangrijk dat je tussen aanvallen door gewoon lekker blijft bewegen. Als je de voor jou juiste sport doet, dan kan het zelfs helpen migraine te verlichten of een aanval te voorkomen.

Migraine is een vorm van ernstige hoofdpijn met verschillende symptomen, zoals heftige of bonzende hoofdpijn, misselijkheid en overgevoeligheid voor licht en geluid. Als je regelmatig last hebt van migraine, dan stem je je dagelijkse bezigheden daar waarschijnlijk al op af. Sporten is daar één van. Maar wist je dat lichamelijke beweging juist ook een goede invloed kan hebben op migraine? 

Minder lang of vaak migraine

Er zijn aanwijzingen dat bepaalde vormen van sport kunnen bijdragen aan het verminderen van de duur of regelmaat van migraineaanvallen. In het beginstadium van migraine waarbij de eerste waarschuwingstekens verschijnen, zoals beginnende hoofdpijn of een doof gevoel in de vingers, zou je een aanval zelfs nog kunnen voorkomen door te gaan sporten. 

Welke sporten zijn geschikt?

Duursporten met een matige intensiteit, zoals:

  • wandelen
  • hardlopen
  • zwemmen
  • fietsen

Daarnaast zijn ontspanningsactiviteiten geschikt, zoals yoga en tai-chi.

Welke sporten zijn niet geschikt?

Er zijn ook sporten die minder geschikt zijn, omdat je hierbij meer kans op hoofdpijn hebt. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • sportactiviteiten op grote hoogte, zoals bergsport, wintersport en vliegsport;
  • sporten die je moet beoefenen bij diepte, zoals sportduiken;
  • sporten die je moet beoefenen bij extreme hitte;
  • zeer explosieve sporten, zoals sprinten en gewichtheffen.

Tips voor sporten met migraine

Als je migrainepatiënt bent, dan kun je prima sporten en bewegen. Sterker nog: dat is hartstikke goed voor je. Met deze tips kun je in beweging komen én blijven:

  • Doe sportactiviteiten die je leuk vindt en waar je je goed bij voelt.
  • Luister naar je lichaam: bouw de duur en intensiteit van het sporten langzaam op. 
  • Weet wat je 'triggers' zijn, zodat je er tijdens het sporten rekening mee kunt houden. Zijn zon en uitdroging bijvoorbeeld triggers voor je? Sport dan bij voorkeur binnen en drink goed. 
  • Drink voldoende water voor en tijdens het sporten; dit is nog belangrijker voor mensen met migraine. Pas op met drankjes waar cafeïne in zit. 
  • Probeer het liefst elke dag een half uur te bewegen. 
  • Sport je graag in een groep? Breng je trainer of medesporters dan op de hoogte van je aandoening. 

Ben je van plan om te gaan sporten? Laat je arts dit voor de zekerheid weten, zodat het in je medisch dossier opgenomen kan worden. Als je nog niet eerder aan een bewegingsactiviteit hebt gedaan of twijfelt over welke activiteit wel of niet geschikt is, vraag dan een (sport)arts om advies. Bekijk deze pagina voor een sportarts bij jou in de buurt. 

Bron(nen):