dinsdag, 25 februari 2020

7 verrassende vitaminebommen

Producten die barsten van de vitamines

Extra vitamines binnenkrijgen? Dan neem je een vitaminebommetje, zoals een sinaasappel of een kiwi. Dit zijn inderdaad goede bronnen voor vitamine C en vitamine A. Maar wist je dat er nog veel meer producten zijn die barsten van de vitamines?

1. Leverworst: vitamine A-bom

Lever is rijk aan vitamine A. Dus ook alle producten waar lever in zit, zoals (smeer)leverworst of leverkaas bevatten veel van deze vitamine. Eén boterham met leverworst (20 gram) bevat 1051 microgram vitamine A. Dit komt overeen met 125 gram gekookte of 150 gram rauwe wortels. Daarnaast komt vitamine A ook voor in margarine/halvarine, melk en kaas. Omdat teveel vitamine A niet gezond is, kunnen zwangere vrouwen beter niet meer dan een boterham met leverworst per dag eten.

2. Peulvruchten: vitamine B-bom

B-vitamines komen in veel verschillende voedingsmiddelen voor, maar vooral in dierlijke producten. Denk hierbij aan vlees, vis en zuivel. Maar ook peulvruchten zijn een goede bron van vitamine B. Als je vegetarisch eet, zijn peulvruchten dus een goed alternatief. Vitamine B11 (foliumzuur) is een uitzondering; dit komt vooral voor in groene (blad)groenten.

3. Spinazie: foliumzuurbom (vitamine B11)

Spinazie kennen we allemaal van Popeye en van het ijzer dat erin zit. Maar wist je dat spinazie ook heel veel foliumzuur bevat? Ook broccoli en raapstelen zijn groenten met veel foliumzuur.

4. Rode paprika: vitamine C-bom

Rauwe rode paprika bevat, samen met blauwe bessen verreweg het meeste vitamine C.  Daarna volgen aardbeien. Overigens passen kiwi en sinaasappels ook prima in het rijtje van vitamine C-bommetjes.

5. Paling: vitamine D-bom

Zonlicht is voor ons de belangrijkste bron van vitamine D. Onder invloed van uv-straling kunnen we namelijk zelf vitamine D aanmaken. Als we kijken naar voeding, dan is de paling wel een echte vitamine D-topper.

6. Pindakaas: vitamine E-bom

Zoet broodbeleg bevat over het algemeen weinig vitamines. Pindakaas is, met veel vitamine E, een uitzondering. Pinda’s zijn net als andere noten namelijk rijk aan deze vitamine.

7. Je lichaam: vitamine K-bom

Ons lichaam kan zelf vitamine K aanmaken. Fijn zo’n vitaminebron waar je niet over na hoeft te denken.

Natuurlijk moet je vanaf nu niet alleen deze vitaminebommen op het menu zetten. Een gezonde voeding betekent vooral zorgen voor variatie, zodat je alle dertien vitamines binnenkrijgt. Lukt dat even niet; dan kan een multivitamine ook zorgen voor net dat beetje extra.

Bron(nen):