Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 22 september 2017

Hoe kom je aan 250 gram groenten?

Rauw, gewokt of gekookt

Om voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen, is het belangrijk om dagelijks 250 gram groenten en twee stuks fruit te eten. Maar als je 250 gram rauwe spinazie in de wok of pan gooit, houd je maar heel weinig over. Dus dan kom je niet aan je die hoeveelheid. Hoe pak je dat aan?

250 gram groenten bij tomaten, komkommer en sla is gemakkelijk: die groenten eet je eigenlijk altijd rauw dus 250 gram is 250 gram. Maar hoe zit dat met andijvie en spinazie? Van een zak vol groente blijft dan in de pan namelijk maar heel weinig over. Volgens het Voedingscentrum moet je altijd uitgaan van 250 gram bereide groente.

Slinken

Als je groente kookt, verlies je vocht, grammen en wat voedingstoffen, maar tegelijkertijd wordt het geconcentreerder en kun je daardoor juist makkelijk veel voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarom heb je voor 250 gram gekookte andijvie 400 gram rauwe groente nodig. Hetzelfde geldt voor spinazie.

Toch heb je als je andijvie rauw door de stamppot mengt of een spinaziesalade maakt, niet méér dan 250 gram nodig. Het belangrijkste is dat je gevarieerd eet. Kies voor allerlei soorten groenten en zowel rauw als bereid. Dan blijft 250 gram gemiddeld genomen voldoende.

Wil je weten hoeveel rauwe groente je nodig hebt om aan je dagelijkse 250 gram te komen van de bereide variant? Kijk dan in onderstaande tabel.
 

Groente Hoeveelheid rauw voor 250 gram bereide groente
Andijvie 370-450 gram
Asperges 300 gram
Aubergine 250-325 gram
Bataat, zoete aardappel 325-375 gram
Bimi 250 gram
Bieten* 250 gram
Bleekselderij 375-450 gram
Bloemkool 325-375 gram
Boerenkool 500-575 gram
Bospeen 250-325 gram
Broccoli 325-375 gram
Champignons **
Chinese kool 375-450 gram
Courgette 250-325 gram
Pastinaak 300 gram
Paprika 2 stuks
Peultjes 250-325 gram
Pompoen 350 gram
Prei 450-500 gram
Rabarber 500 gram
Rode kool 250-325 gram
Snijbonen 250 gram
Sperziebonen 275 gram
Spinazie 450-500 gram
Spitskool 325-375 gram
Spruitjes 275-325 gram
Sugar Snaps 250 gram
Venkel 325-375 gram
Winterpeen **
Witlof 325-375 gram
Witte kool 250-325 gram
Zuurkool 250-325 gram

* Bietjes koop je meestal al voorgekookt. Tijdens het bereiden gaat dan niets meer verloren.
** Deze groente eet je vaak in combinatie met andere groenten. Vul aan met andere groente tot 250 gram

Bron(nen):

Reactie toevoegen