zondag, 15 december 2019

Slank met negatieve calorieën?

Afvallen door eten

Stel je eens voor: je zit op de bank, eet een bakje heerlijk zoete, sappige aardbeien en plotseling ben je een pond lichter. Wat pruimen en ananas erachteraan en hop, daar verdwijnt weer een paar ons. Het geheim? Negatieve calorieën.

Met negatieve calorieën worden voedingsmiddelen bedoeld die zo weinig calorieën bevatten dat de vertering in het lichaam meer energie kost dan er in het voedsel zit.

Een voorbeeld hiervan is koud water. Dit bevat geen calorieën en zet het lichaam aan het werk om het water op temperatuur te brengen. Ook bepaalde soorten groente en fruit zouden dit effect hebben, bijvoorbeeld:

Variatie

Voordat je naar de groentewinkel rent, is het goed om te beseffen dat variatie het toverwoord is. Het is nooit goed om grote hoeveelheden van hetzelfde te eten. Dit geldt zeker voor fruit. Ooit een kilo pruimen op? Dan ken je het gevolg: diarree. En de zuren in ananas en grapefruit kunnen schadelijk zijn voor je maag.  Maar verder staat niets ons in de weg om al selderijknabbelend en bessensnoepend onze BMI een flinke duw in de goede richting te geven. Of toch?

"Bestaat niet"

Het Voedingscentrum maakt helaas korte metten met het fenomeen negatieve calorieën. "Van een aantal voedingsmiddelen wordt wel beweerd dat zij 'negatieve calorieën' bevatten. De vertering van deze voedingsmiddelen zou meer energie vragen dan de energie die ze toevoegen aan het lichaam. Dit zou betekenen dat het gewicht daalt, naarmate meer van deze producten wordt gegeten. Er is inderdaad wel energie nodig om voedsel te verwerken, maar die hoeveelheid is gering in vergelijking met de energie die het eten levert. Negatieve calorieën bestaan dus niet. Als het gewicht afneemt, dan heeft dit andere oorzaken, zoals verandering van eetgewoonten en meer lichaamsbeweging."

Gezond slank

Jammer. Het leek zo mooi, al etend afvallen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we deze groente- en fruitsoorten links moeten laten liggen. Integendeel, ze zijn heel gezond en passen uitstekend in een evenwichtig voedingspatroon. Veel groente en fruit eten verkleint volgens hetzelfde Voedingscentrum het risico op hart- en vaatziekten, sommige soorten helpen in de strijd tegen kanker of voorkomen verstopping. Groente en fruit helpen je ook om op gewicht te blijven. Ze zijn namelijk rijk aan vezels en die zorgen voor een goede maagvulling. Het resultaat is dat je een voldaan gevoel hebt. Bovendien houden ze de bloedsuikerspiegel laag. Dus toch slank en gezond. En daar doen we het allemaal voor!